;

Akvarel - skvělá technika k malování portrétů

Malování portrétů akvarelem vyžaduje detailnější seznámení s touto skvělou technikou. Akvarel je obtížná technika z důvodu nesnadných dodatečných úprav. Akvarelové barvy se nedají překrývat tak jako například u olejových barev, kde se může nanést tolik vrstev, kolik plátno unese. Malování portrétů akvarelem je taková malá alchymie. Každý začínající a správně zapálený malíř si jen časem osvojí tu správnou technologii. Jak moc naředit barvy vodou, jak moc navlhčit podkladový akvarelový papír, za jak dlouho začít malovat na navlhčený papír, jaké barvy se spolu dají míchat a ze kterých vyjde jen špinavá barva... Prostě alchymie. :)

Historie akvarelu

Akvarel patří mezi mladé malířské techniky a do běžných malířských příruček se zařadil až ke konci osmnáctého století. Avšak už staří Egypťané malovali čímsi co připomínalo dnešní akvarel – vyráběli si barvy z minerálních pigmentů. Z uhlu černou, z křídy bílou, ze skořice červenou, z azuritu modrou, z malachitu zelenou, z hlinky odstíny hnědé – okr a siena. Tyto pigmenty míchali s arabskou gumou a vaječným bílkem. Jako podklad jim velmi dobře sloužil papyrus, který se vyráběl z rostlin rostoucích podél Nilu.

V 9. století se v západních zemích hojně malovaly miniatury temperou – vajíčkem smíchaným s olověnou bělobou, krycí formou akvarelu. O něco později se teprve začalo malovat průhlednými barvami – první akvarelová díla. Od devátého do sedmnáctého století se akvareli používali pouze v jedné barvě – a to k malování studií. Svou barvu získali teprve o něco později. Akvarelové barvy si brali botanici a vědci na své výpravy za objevováním neznámých rostlin a zvířat, které tak mohli detailně namalovat. Akvarelové barvy jim ani nezatěžovali už tak nacpané baťohy. Stačilo jen někde nabrat vodu a mohli začít malovat.

Domácí výroba akvarelových barev

Akvarelové barvy si můžeme vyrobit doma a to z arabské gumy a pigmentů. Vše se dá koupit ve specializovaných výtvarných prodejnách. Kousek arabské gumy (velikosti vejce) se zahřeje ve vodní lázni, přidá se několik kapek glycerinu na zvlhčení a lžíci destilované vody. Mezitím si připravíme maličké nádobky s pigmentem – stačí malá čajová lžička do každé nádobky, ještě navlhčíme destilovanou vodou. Horkou arabskou gumu lejeme do nádobek a dobře promícháme.

Stejně tak dobře jako tyto doma vyrobené barvy nám poslouží již koupené kalíšky připravené rovnou k malování. Dokonce i koupené akvarely ale nemusejí být všechny dobře zhotovené. Někdy je špatně rozmíchaný pigment – občas to ale není na škodu, protože vytváří zajímavé efekty. :-D

Maskovací kapalina - kreslící guma, vosk, bílá voskovka

Akvarelová technika je známá pro svou lehkost a průsvitnost. Maskovací kapalinou, voskem, nebo bílou voskovkou zakryjeme místa, které mají zůstat bílá. – Mraky, odlesky vody, kovu, bílé květiny v zelené trávě… U malování portrétů to potom mohou být odlesky očí, vlasů, nebo i pleti, pokud chceme malovat trochu živějším stylem a dodat obrazu ledabylý, uvolněný dojem. Nemusíme se potom bát, že překryjeme barvou místa, která už později nepůjdou opravit.

Maskovací kapalina - kreslící guma - je hmota se čpavkem, která se po zaschnutí změní v gumu. Nakonec se dá snadno odlepit. K odlepení nejlépe poslouží čisté prsty nebo obyčejná guma.

Glycerin a alkohol

Pokud je hodně velké teplo, je docela praktické přidat do vody trochu glycerinu, který prodlužuje schnutí a dává malíři potřebný čas navíc k dokončení obrazu. Opačným způsobem pracuje alkohol, pokud malíř naopak chce schnutí urychlit, nebo pokud maluje ve vlhkém prostředí. Ideální je vysokoprocentní alkohol, líh apod.

Média pro akvarel

Výborné je také investovat do médií pro akvarel. Místo glycerinu je k dostání médium zpomalující schnutí. A spousta dalších médií, ulehčující a zlepšující průběh malování a tím i podobu výsledného obrazu.

Štětce, tužky, hadříky, palety

Při pořizování štětců na malování portrétů je dobré nešetřit. Nejsou však potřeba zase ty nejdražší, vyrobené z nejkvalitnějších veverčích chlupů, kun, velbloudů a sobolů. Mně se nejlépe osvědčily syntetické štětce z jemných vláken a také štětce vyrobené z vlasů. Základem je, aby byl štětec savý, udržel hodně vody a také aby vytvářel ostrou špičku, se kterou můžeme malovat detaily. Štětce mohou mít nejrůznější tvary – kulaté, ploché nebo vějířovité. Je dobré si pořídit štětců několik a to také z důvodu abychom neustále nemuseli vymývat jeden a ten stejný štětec.

Je dobré mít po ruce houbičku, papírovou utěrku nebo hadřík k umytí a otření štětců.

Jako paleta k míchání barev nám může posloužit jakýkoliv nesavý povrch, nejlépe bílý. Třeba bílý talířek z porcelánu.

Narovnání pokrouceného papíru

Vlivem vody a barev se akvarelový obrázek v průběhu malování kroutí, proto je někdy nutné ho narovnat. Pokud budeme pokračovat v malbě, papír se narovná opětovným zvlhčením - ideálně jemným rozprašovačem naplněným vodou. Nebo necháme papír zcela vyschnout a položíme lícem dolů na čistý papír a rovnou desku a po zadní straně se párkrát přejede žehličkou teplou na nejnižším stupni. Zatíží knihou a nechá vychladnout.

Laky určené pro akvarel

Existují speciální laky určené pro akvarel, které obraz chrání před UV zářením a před ztrátou kontrastu – před vyblednutím. Obraz se zafixuje po dokonalém zaschnutí a vyrovnání.